Halwa Telinga

Friday 21 June 2013

Senandung Cinta Al-Fatihah









***

Alhamdulillah. Baru sebentar tadi kita luangkan masa bersama membaca Surah al-Fatihah.

***

Sebelum kita pergi lebih mendalam, jom kita recall balik tatabahasa (Kata Ganti Nama Diri, KGND) semasa belajar di sekolah dahulu untuk lebih kefahaman :

KGND 1 : Saya, Aku, Kami, Kita

KGND 2 : Awak, Engkau, Kamu, Anda, Kalian

KGND 3 : Dia, Ia, Beliau, Nya, Mereka

***

Kenapa saya recall balik tatabahasa masa sekolah dahulu?

Tujuannya adalah untuk dikongsikan bersama berkenaan ayat yang ke-5 dalam surah al-Fatihah, iaitu :

"Iyyaka na'budu wa iyyaka nasta'iin"

"Hanya kepadaMu kami sembah dan hanya kepadaMu kami meminta pertolongan."

***

Kadang-kala, dalam al-Quran, digunakanNya, "Ana - Aku".
Kadang-kala, digunakanNya, "Nahnu - Kami".
Kadang-kala, digunakanNya, "Hua - Dia".

Sebenarnya, "Ana, Nahnu, Hua - Aku, Kami, Dia", yang digunakan dalam al-Quran adalah untuk menunjukkan kekuasaan Allah, keagungan ayat-ayat al-Quran.

Penggunaan setiap perkataan didalamnya ada makna, maksud, dan kegunaan yang tersendiri.

***

Cuba ulang baca ayat yang ke-5 tadi berserta dengan maksudnya sekali.
Dan cuba berfikir, kenapa atau soalan yang lebih tepat ialah apakah hikmahnya digunakan

"Iyyaka... - Hanya kepadaMu (Engkau)"

bukannya

"Iyyahu... - Hanya kepadaNya (Dia)" ?

***

Hikmahnya adalah kerana :

"Iyyaka... - Hanya kepadaMu"
Allah SWT mahu kita rasa dekat denganNya.

Berbeza jikalau Allah SWT gunakan :

"Iyyahu... - Hanya kepadaNya"
Bukankah akan membuatkan kita rasa jauh denganNya?

*Ulang baca ayat tersebut dengan maknanya.*
*InsyaAllah, mudah-mudahan akan dapat pencerahannya.*

***

Jika masih kurang jelas, maka, izinkan saya untuk mengambil contoh mudah yang berlaku dalam kehidupan seharian kita.

Lihat, rasa, fikir, dan kemudian cuba kaitkannya dengan ayat tadi (1 : 5).

Cuba kita bezakan ayat di bawah ini :

1) Aku mencintaimu, suami/isteri/sahabat-ku, kerana Allah.
2) Aku mencintai dia, suami/isteri/sahabat-ku, kerana Allah.

Dua ayat yang maksudnya sama, cuma rasa/penjiwaan(aura)nya berbeza.

Bukankah, "kamu" itu lebih dekat daripada "dia"?

***

Begitulah indahnya ayat-ayat cinta yang Allah SWT wahyukan, 

"Iyyaka na'budu wa iyyaka nasta'iin"

"Hanya kepadaMu kami sembah dan hanya kepadaMu kami meminta pertolongan."

Kerana sesungguhnya, penggunaan

"Iyyaka ... - Hanya kepadaMu"

akan membuatkan kita rasa lebih dekat dengan Allah SWT.

Wallahu a'lam.


Aneh, kadang-kala "Kau" gunakan "Aku".
Kadang-kala "Kau" gunakan "Kami".
Aku amat daif, tidak mudah menegerti akan maksudnya.
Namun, kemudiannya aku dikejutkan oleh kilatan ilmu.
Terkesima sebentar, mengapa selama ini aku tegar melupakan.
"Kau"lah "Aku" dan "Kau" jualah "Kami".
Kau, Aku dan Kami dalam Kurniaan Rezeki, Nota Hati Seorang Lelaki; Pahrol Mohd Juoi


Nota Kaki :
Entry ini asalnya ialah perkongsian dari sahabat untuk sahabat-sahabat.
Mudah-mudahan selepas ini kita dapat meningkatkan penjiwaan kita dalam pembacaan Surah Al-Fatihah semasa solat mahupun luar solat agar pembacaan itu datang bersama-sama rohani.

Maaf jika entry kali ini macam huru-hara.
Saya cuba meringkaskan dan menerangkan sebaik yang mungkin.
Sebarang kekurangan datang dari diri saya sendiri dan segala kelebihan datang dari Allah SWT jua.

Harap para pembaca yang lebih arif dan ahlinya dalam bidang ini dapat membetulkan kesalahan yang saya sampaikan dan berkongsi ilmu kerana saya juga masih dalam proses pembelajaran.

Terima kasih.


Wallahu a'lam.

Wassalam,
NW

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...