Halwa Telinga

Wednesday 19 June 2013

Bicara Kata

Bila aku diam seribu bahasa
Akalku ligat bermain bicara
Mataku merenung penuh makna
Jariku menari merungkai kata
Maaf, bukan aku tak mahu bersuara
Bukan aku tak punya suara
Cuma aku lebih pandai menulis kata
Dari mengucap bicara.

Bila mereka meluah rasa
Meminta bibirku membentuk kata
Aku cuma menjawab mereka
Tidak tahu nak bercakap apa
Walau hatiku meronta-ronta
Andai mereka dengar apa bicaranya
Tak perlu aku bersusah menyusun kata
Padaku, tak semua perlu dibicara
Cukup sekadar menerima
Aku biarkan lagi mereka meneka.

Bila emosi menyelubungi jiwa
Sehingga akal tak lagi terselia
Aku berkata entah apa-apa
Terkadang juga aku meninggikan suara
Bukan bererti aku marah tak tentu hala
Cuma aku tak tahu bagaimana harus bicara
Supaya mereka tahu hatiku berkata
Dan hatiku tenang semula
Baru aku tahu erti merana
Tidak menjaga apa yang dibicara
Itulah padahnya.

Bila aku lebih memilih diam tanpa bicara
Biarkan dia
Mungkin dia punya makna
Yang tak mahu dikongsi bersama
Mungkin itu juga terbaik untuk semua.

Sekali lagi aku pinta
Maaf, bukan aku tak mahu bersuara
Cuma aku tak pandai menyusun kata.

NW
180613
0440


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...