Halwa Telinga

Wednesday 19 June 2013

Aku Mencari

Aku mencari
Sebab aku berada disini
Aku mencari
Kenapa ku disini
Aku mencari
Apakah yang membawa aku kesini
Aku mencari
Dimanakah pengakhiran aku nanti.

Ku berjalan di sepanjang jalan
Ada yang bersimpang ada yang berhalangan
Aku terus berjalan
Berbekal dengan sekecil pengalaman
Dipandu dengan hikayat pengalaman
Dari orang yang berpengalaman.

Agar aku tidak kesesatan
Agar aku tidak kecewa di pengakhiran
Agar aku tidak kecewa di pertengahan
Agar aku tidak mengecewakan sejuta impian
Agar aku tidak terkecewa dengan kehampaan
Aku mengerti masih jauh perjalanan.

Tiada tuju hanya berbekal peta orang-orang dahulu
Dengan senaskah buku tinggalan zaman
Yang semakin lama ditinggal penghayatan
Walau sering dibacakan
Kata-kata yang hanya dijadikan bingkisan.

Hanya gah berkata
Hanya bangga membaca
Tapi tidak diambil iktibar didalamnya
Mungkin kita lupa akan penghayatannya
Mungkin sukar memahaminya
Kerna itu kita hanya membacanya.

Akhirnya berulanglah sejarah lama
Yang pernah dicerita sejak sekian lama
Jalan ceritanya sama cuma wataknya berbeza
Itulah aku yang bernama manusia
Walau dibekal dengan ayat-ayat cinta
Tapi masih gagal menemui jalannya.

Kembalikanlah aku Tuhan
Agar aku kembali memujiMu
Kembalikanlah aku Tuhan
Agar bibirku sentiasa menyebutmu
Kembalikanlah aku Tuhan
Agar aku bisa belajar dari ayat-ayat cintaMu
Tunjukkanlah aku jalan
Supaya aku hampir padaMu
Dan bisa menikmat hikmah cintaMu.

MF


Sumber : Aku Mencari

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...