Halwa Telinga

Friday 27 December 2013

Maafkan Utih...

Setitik air susu yang masuk ke mulut
Besar hajat ibu nak tengok ku hidup
Air susu ibu nilai takda harga
Walau pitis beribu dengan duit berjuta.

Ku tengok muka ibu sejak muda sampai tua
Dahi kedut seribu uban putih penuh kepala
Tapi aku tahu ibu banyak jasa
Air tangan ibu seribu bau seribu rasa.

Oh ibu, oh ibu, terima kasih ibu.

Sejak kecik hingga aku dewasa
Nyamuk sekor tak bui ketik mu duk jaga
Makan minum kain baju tak bui kurang
Didik aku dengan penuh kasih sayang.

Bila besar baru aku kenal diri
Tak ternilai jasa ibu tabur budi
Tangan paha kaki sanggup jadi jamban
Rela susah diri pegho aku sorang.

Ibu yang dah tua duk perhati anak-anak
Hok dia tabur jasa bila besar dia nak tengok
Anak yang berjaya ditaruh harapan
Bekal hari tua tempat dia nak menumpang.

Oh ibu, oh ibu, jasamu kukenang.

Selama ini ibu duduk jadi hamba
Hari ini ku nak balas segala jasa
Sakit demam makan minummu kujaga
Nak bui senang hidupmu di masa tua.

Jasa baik budi ibu ku tak lupa
Walau setitik air susu mu kurasa
Nak buleh ku sorang, mu ngandung sembilan bulan
Letih penat badan mu tak ghoyak ke orang.

Ku cium tangan ibu mintak halal mintak ampun
Segala salah aku banyak sangat kalu hitung
Hari ini aku tahu nilai kasih ibu kandung
Budi dan jasa ibu setinggi-tinggi aku sanjung.

Pada anak-anak hok masih ada ibu
Tolonglah pakat tengok walau sekali sehari seminggu
Harta dia tak nak, harap kasih anak cucu
Tengok mata anak, terubatlah segala rindu.

Oh ibu, oh ibu, kusayang padamu
Oh ibu, halallah makan dan minumku
Oh ibu, oh ibu ampunkan dosaku
Oh ibu, oh ibu terima kasih ibu.


---

p/s:
Teruntuk ibu, ayah, along, dan angah yang baca blog utih ini;
utih mintak maaf atas segala salah silap utih;
terlepas kata kasar,
menyinggung perasaan,
marah tak tentu hala,
muka yang masam secuka,
terasa hati macam dia sorang punya hati yang terluka,
dan semua salah yang utih sedar ataupun tak,
maafkan utih.
ampunkan utih.
utih bukan anak yang baik.
utih bukan adik yang baik.
tapi utih cuba,
cuba untuk jadi yang terbaik untuk semua.
tolong utih sekali. ya?

utih sayang ibu.
utih sayang ayah.
utih sayang along.
utih sayang angah.
mungkin cara utih menterjemahkan sayang
ke dalam tindakan utih itu yang salah.

maafkan segala kesalahan utih.
terima kasih kerana masih lagi bersama-sama utih.
meski utih tak sempurna dan tak menyempurnakan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...